Kawasaki ZZR1400
Úvod
Určitě každý kdo se aspoň trošku zajímá o motorky někdy slyšel název „Hayabusa“, nejrychlejší sériové vyráběná motorka světa, třináctistovka od Suzuki , která se mohla pochlubit výkonem 175koní, nebyl problém s ní atakovat maximální rychlost nad hranicí 300km/h, ale všechno má své nástupce a tak i Hayabusa má svého nástupce a tím je Kawasaki ZZR1400 a tu si právě teď představíme.
Design
Vezmeme to hezky popořádku, takže začneme od vzhledu, motorka na mě čumákem se čtyřmi světlomety působí zvláštním dojmem, jistě si najde své odpůrce i obdivovatele, osobně nevím, do které skupiny se zařadit. Dále oko přitáhne agresivní žebrování na bocích pod nádrží. Rozhodně se ale designéři nechali unést v některých detailech, např. blikače zakomponované do kapotáže nebo velmi elegantní aerodynamická zrcátka, ve kterých toho ovšem moc vidět není. Ale na ZZR je aerodynamice podřízeno téměř vše a není taky divu. Silueta působí nahrbeným dojmem, netypické tvarování přední části, přední blatník a dlouhý rozvor. Když si tohle všechno spojíme dohromady, dojde nám, že tento stroj rozhodně nepatří k těm pomalejším. Při bočním pohledu nás rozhodně zaujme dlouhý výfuk.
Motor a technika
Sundáme si 218kg těžkou motorku ze stojánku, usedneme za řidítka tohohle „letadla“ a na první pohled nás zaujme analogový tachometr a otáčkoměr, což se dnes na motorkách už moc nevidí, ale pro mě je to velmi příjemné překvapení, ale to bude tím, že jsem spíše příznivcem typických analogových přístrojů, ale to jsme odbočili trošku někam jinam, nad dvěma budíky se tyčí nepostradatelný palubní počítač, který je dobře čitelný i na přímém slunci. Co mi ale přijde jako trošku nepraktické je to, že tlačítko ovládání palubního počítače není umístěno na řidítkách, ale musíme sahat na palubní desku a to je při jízdě značně nepraktické a mnohdy i nebezpečné. Jinak je posez za řidítky vcelku pohodlný, ovšem piloti, kteří mají vyšší výšku budou mít na stupačkách příliš pokrčené nohy, což se sice na krátké vzdálenosti nezdá být jako problém, ovšem na delší vzdálenosti to nebude zrovna nejpříjemnější. Ale co jistě zlepší pohodlnost cestování je gumový povrch stupaček, takže tlumí vibrace, ovšem pro nějakou brutálnější jízdu na prázdné, klikaté okresce, nebo na okruhu to není to pravé ořechové. Ale pořád jsme se nedostali k tomu co dělá tuto motorku tak zajímavou a výjimečnou a to je motor. Kapalinou chlazený čtyřválec, který má obsah 1352 ccm, čtyři ventily na válec a dnes už běžné elektronické vstřikování paliva. Jelikož se jedná o nástupce nejrychlejší sériově vyráběné motorky, tak vývojáři zašli s výkonem ještě dál než u Hayabusy a to na rovných 200koní, které jsou k dispozici v 9500ot/min. V technickém průkazu je sice údaj 190k, ale to je údaj z továrního měření, kde nebylo využito náporové sání. Převodovka je šestistupňová a sekundární převod je pomocí řetězu. Ostatní použitá technika na tomto stroji je jakýsi výběr toho nejmodernějšího a nejlepšího co na motocyklech můžeme v současné době najít. Přední kolo je uchyceno pomocí plně nastavitelné teleskopické vidlice typu upsidedown s průměrem kluzáků 43mm a zdvih má 117mm. Zadní kyvná vidlice je typu Uni-Track s centrální pružící a tlumící jednotkou o zdvihu 121mm, také se u ní dá nastavit předpětí pružiny i její takový útlum. Motor si hoví v extrémně tuhém hliníkovém rámu „monocoque“. A dostali jsme se k brzdám, část se kterou si konstruktéři a technici asi hodně vyhráli, přece jen zabrzdit tento stroj z rychlosti přesahující 300km/h, to musí být na brzdy docela veliký nátlak. Přední kotouče mají průměr 310 mm a zakusují se do nich radiální brzdové třmeny značky Nissin se čtyřmi pístky, ovládané radiální pumpou. Zadní dvoupístková brzda má potom kotouč o průměru 250 mm. Konstruktéři při vývoji tohoto modelu přizpůsobili všechno „centralizaci hmoty“. Což je vlastně ideální rozložení hmotnosti mezi přední a zadní kolo, což má přinést ideální ovladatelnost a stabilitu ve vysokých rychlostech.
Jízda
Tak se hezky podíváme na zoubek této bestii, když začíná být ve svém živlu a to když je nastartovaná a řadí se za jedna. Ihned po nasednutí je zřejmé, že odpružení je celkem dost komfortní, no není divu je to i tak trochu cesťák.
Zvuková kulisa je taková klidnější, dva dlouhé a mohutné tlumiče pracují na jedničku s hvězdičkou, pro ty kteří motorku budou používat na dlouhé svižnější projížďky, to bude zcela jistě výhoda, která jim zpříjemní dlouhé cestování a ti co mají radši brutálnější projev co se týče zvuku, budou muset zabrouzdat do nějakého obchodu a koupit laděné koncovky. Ovládací páčka spojky jde krásně zlehka, po zařazení jedničky se ozve docela hlasité cvaknutí, ale vše je v naprostém pořádku a jak má být. Jinak je převodovka přesná a ani řazení neutrálu nedělá nejmenší problém. Motorka má velmi pohodlnou ovladatelnost, avšak zrychlení motoru do 6ti tisíc otáček je velmi mírné a nevýrazné, sice se dá jet na 6ku i ve 3tisících ot/min, ale akcelerace je minimální. ZZR začíná pořádně jet zhruba od 6000 ot/min a 8000ot/min začíná to pravé peklo a motor začíná předvádět co v něm je a není problém pouhým přidáním plynu zvednout motorku od země i na 3ku. Aerodynamika je opravdu zvládnutá na výbornou i piloti, jejichž výška se blíží dvěma metrům, se krásně schovají za štít před náporem větru a tak není problém jet 200km/h jako běžnou, pohodovou, cestovní rychlost a stále cítíte, když otočíte plynem, že motorka má ještě velké výkonové rezervy. I v rychlosti okolo 260km/h motorka poměrně dost znatelně zatahuje, dosáhnout rychlosti 300km/h není skutečně žádný problém, chce to mít jenom jistou dávku odvahy a potřebný prostor. Motorka by určitě pokračovala v rychlosti dál, jenže přesně v rychlosti 300km/h se dostává do akce elektronika a dál vás prostě nepustí. O brzdách jsme už mluvili, teď je na řadě je vyzkoušet v praxi. Jasně a stručně se dá říct, že jsou přesné, neúnavné a velice účinné. Samozřejmostí je možnost objednat verzi se systémem ABS. A dostáváme se ke spotřebě, zde samozřejmě záleží na pilotovi a jeho zvoleném stylu a tempu jízdy, není problém se dostat na 10 litrů, když budete neustále zkoušet jaký má motorka zátah v otáčkách okolo 9000, ovšem klidnou jízdou se dá dostat na hodnotu okolo 7litrů, což je si myslím na takový stroj poměrně slušné.
Závěr
Hodně lidí si tento motocykl jistě bude spojovat s Hayabusou a brát ho jako jakéhosi nástupce. Obě dvě motorky jsou spíše hodně silné cestovní motorky, než nějaké střely do zatáček. ZZR je jako přímo stvořená pro pohodlné, ale přitom rychlé cestování. Ale jestli je to přímý nástupce Hayabusy, o tom už si musí udělat každý obrázek sám.
VYBRANÉ TECHNICKÉ PARAMETRY:
Motor | čtyřdobý řadový kapalinou chlazený čytřválec |
Rozvod | DOHC, 16 ventilů |
Kompresní poměr | 12:1 |
Objem | 1352 ccm |
Výkon | 147,1 kW (200 koní) při 9.500 1/min |
Kroutící moment | 154 Nm při 7.500 1/min |
Počet rychlostí | 6 |
Pneu přední | 120/70ZR17M/C |
Pneu zadní | 190/50ZR17M/C |
Přední vidlice | 43 mm teleskopická vidlice |
Zavěšení zadního kola | Uni-Track |
Brzdy- vpředu/ vzadu | 310 mm dvoukotoučová čtyřpístková / 250 mm kotoučová dvoupístková |
Sekundární převod | "O" kroužkový řetěz |
Vnější rozměry d x š x v (mm) | 2176 x 827 x 1175 |
Průměrná spotřeba | 8,3 / 100 km |
Výška sedla | 800 mm |
Suchá hmotnost | 218 kg |
Objem palivové nádrže | 22 l |